سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

ام دي اف چيست؟

يك ماده مركب چوبي محسوب مي شود با جرم حجمي بين ۵۰۰ تا ۸۰۰ كيلوگرم بر متر مكعب ( به طور متوسط ۷۵۰ كيلوگرم بر متر مكعب) كه از مواد مختلفي مي تواند تهيه گردد. در جهان بيشتر ام دي اف ها بر پايه چوب و از چوبهاي نرم مثل درخت كاج تهيه مي شوند.

 

اساس تركيب MDF چوب و رزين است كه تحت فشار و حرارت قرار گرفته و با افزايش استحكام ، مقاومت در برابر آتش و نفوذ ناپذيري خواص بهتري نسبت به چوب نرم خوا هد داشت همچنين قابليت ماشين كاري بالايي نيز دارد كه قبل از اين تنها چوبهاي سخت قابليت كارهاي مكانيكي و ماشين كاري را دارا بودند. MDF ها به طور معمول داراي ضخامتي از ۳ تا ۴۰ ميليمتر مي باشند.

 

امروزه علاوه بر چوبهاي نرم از ديگر مواد نظير ساقه غلات ، برنج ، ني ، نيشكر ،چوبها و كاغذهاي غير قابل مصرف و … براي تهيه تخته صنعتي استفاده مي شود. MDF توليدي از چوب داراي كيفيت بهتري از ساير انواع MDF مي باشد. MDF تهيه شده از باگاس نيشكر نيز از قاعده مستثني نيست ولي از نظر كيفي در سطح جهاني در رده چوب طبقه بندي مي شود. MDF در مقايسه با نئوپان،  داراي جرم يكنواخت تري در سطح ورق است همچنين از صافي سطح و قابليت سنباده زني و اصلاح سطح برخوردار است MDF به صورت خام و روكش شده به بازار عرضه مي گردد.. MDFهاي مسطح در ساخت مبلمان اداري ، كابينت ، تزئينات داخلي چوبي كاربرد فراوان دارند.

 

ام دي اف يك محصول پانلي است كه از تركيب الياف لينگوسلولزي با رزين هاي مصنوعي يا هر نوع چسب مناسب ديگر توليد مي شود. اين پانل ها از دانسيته ۴۹۶ تا ۸۰۱ كيلو گرم بر متر مكعب (۵۰-۳۱ پوند بر فوت مكعب) در پرس داغ فشرده مي شوند. چسبندگي داخلي كامل پانل به وسيله رزين مصنوعي و ساير چسب هاي آلي حاصل مي شود. اما بدليل ارتقاء سطح كيفي MDF نسبت به ساير محصولات مشابه آنرا متمايزتر نشان داده و بخودي خود از جايگاه خاصي برخوردار نموده زيرا اين محصول ضمن قرار گرفتن در خانواده تخته هاي سخت، مقاومت كاربردي بالاتر نيز دارا مي باشد. از طرفي بدليل اينكه سطح ام دي اف صاف، يكنواخت و نرم بوده و تركيبي از فيبرهاي چوبي ليگنو سلولزي مي باشد در برابر گرما و فشار سخت شده و در صورت مخلوط شدن با ساير افزودني ها كمك شاياني به ارتقاء سطح كيفيت آن مي شود تا بتوان در ساخت كابينت آشپزخانه، مبلمان، ميزو صندلي، اثاثه اداري و… از آن بهره جست.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.